‘Biblo Hayat’tan Lâlistan’a göç yolculuğu

Deniz Mahabad

İnsanın arayış hikâyesi, “yaşamın bir anlamı var mı?” sorusuna farklı zaman ve mekânlarda bazen cevap bulduğu, bazen de bu boşluğuna yine de çare olmayan bir var olma eğilimindedir. Yaşadıklarımızın çaresizliği karşısında arayış hikâyesinin içinde olamama, hikâyeyi dönüştürememe bireyi anlamsızlığa sürükleyebilir. Annenin etinden sıyrıldığımız andan sonra çevremizi kuşatan her koşulun zamanla birer et parçası gibi bedenimizle büyüdüğünün, kişinin benliği için en önemli etken olarak karşımıza çıkma çelişkisinin gerçekten öte bir hakikat olduğunun bilincine vardığımızda, bu arayış yaşam boyu sürecektir.

Anlık, köreltilebilir, tüketilebilir her şeyin korkutan yanları her zaman olagelmiştir. Hayatın her alanında olduğu gibi sanatın da tükenebilir, tüketen yanları var. Bu doğrultuda süreklilik sağlamak elbette zaman alır çünkü estetik (laboratuvar) ortamının kaygısı ile dile geliş hem kendini hem yazarı tüketir. ‘Ne olacağım’ ve ‘Ne oldum’ sorusu arasında geçen zaman, kayıplar ve kazanımları da içine alır. Ancak kendine yazım dünyasında yer bulan -yer edinen- kişilikler çoğu zaman bilinçli bir tercihin ortasında bulurlar kendilerini.

Bu açıdan bakıldığında yaşamın anlamının sorgulanabilir oluşuna “varlık ve hiçlik” arasında gezinen ama bu gezinmenin dünyada anlamlı bir yaşam yaratma ile mümkün oluşuna ya da olmayışına sadece sanat ile yanıt olmaya çalışan şairler var. Bu noktada yaratmak/oluşturmak kişiyi o anlamlı yaşamın ortaya çıkması açısından önemli kılar. Metin Aydın anlam arayışında deneme ve şiir metinleriyle alışılagelmiş sıradanlıklarından kurtulmanın mümkün oluşunun kendisiyle ilgili olabileceğini hatırlatıyor. Her sözün sesi yoktur. Ses veren söz, anlatacak meramı olanı bulur. Metin Aydın’nın yolculuğu biraz da bu meramdan doğmuş.

Edebiyatın birkaç alanında metinler kaleme almış yazar. Deneme ve şiir alanında belirgin bir sesi olan Aydın’ın şiir ile yakınlığı daha görünür. Ancak edebiyatın farklı alanlarında ürettikleri ile insanın birey olarak ihtiyaç duyduğu her şeyin tek devam ettiricisi olduğu gerçeği düşüncesinden; birlikte var olma, ortaya çıkma ya da karşılıklı dayanışma biçimleriyle daha anlamlı bir sanat dünyasını hayal eden yazarlardan. Üçleme olarak düzenlediği ‘Biblo Hayat Üçlemesi’ isimli üç kitabından ikisi ‘Biblo Hayat’ ile ‘Bisturi’ okuyucuya ulaşırken, üçlemenin sonuncu kitabı bekleniyor. ‘Biblo Hayat’ başlıklı denemeleri yazının gücüne inanarak, sözün metinsel boyutuna hayat vererek sinematografik anlatımla bireyi dâhil ettiği hayat karelerine dönüşüyor. Her yazar yaşadığı coğrafyanın dinamiklerini kaleme alarak başlar yazmaya. Haliyle yaşadığı şehirden başlayıp genişleyen bir yelpazede kendine yer bulan her hikâyenin dili ile hayat buluyor ‘Biblo Hayat’.

‘Bisturi’, çevreyle, yaşamla, kendi içimizle kurduğumuz bir ilişkisizlik/duyarsızlık biçimini çağrıştırır. Kitap, bireyin herhangi bir nesne olmadığını defalarca hatırlatan resim düzleminde ilerliyor. Anlam arayışının maddesel olmadığını okuyucuya anlatırken insanın kendince ritüelleri olması, onun birey/varlık ikileminde ayakta tutan bağ mühimdir. Ayrıca insan, her yönüyle bütünlüğe yakın bir izleğe sahiptir, sadece iç dünyaya yönelen yolculuk yetersizdir. Böylece hayatın karmaşık yollarından geçerken çevremizde olan bitene duyarsız kaldığımızı sade bir yolculukla sunuyor. Sosyal bir varlığın hayata kattıkları ile yine hayatın içinden çekilişine dair ayna görevi görüyor ‘Bisturi’. Tepkisiz varlıklar haline gelişimizi dert ediniyor, sade anlatısıyla insanın yüreğinin gözeneklerine iniyor.

İçinin yollarını deneyerek dönüşü mümkün güzergâhları masasına taşıyan Metin Aydın, öznenin özüne dönme ihtimallerinin önüne çok sayıda gerekçe bırakmayı deniyor. Böylece ilk basımı Türkçe olan ‘Lâlistan’ şiir kitabının ana diline dönüş yolculuğunu Mustafa Aydoğan ile başlatmıştır. Anlaşılıyor ki, varlığın var olanlar karşısındaki önceliği insanın özüne dönme önceliğini gündeme getiren bir yaklaşımı dillendiriyor. Anlatıcısı, coğrafik bir araştırma içine girmiyor, bir coğrafyanın kimi zaman eksik olan sesinde bulduğu ve birçok zorba güce karşı var olma mücadelesi veren insanıyla bir araya gelerek kaçmak yerine, ötekileştiren güçle, onunla her türlü dayatmaya karşı direnmeyi seçer. Sonuçta, hem kendisi hem de ötekileştiren güç yara alır ancak hayatta kalmanın bedensel ve ruhani bir dönüşümüne inanır.

kara şiir

peşi sıra böğüren zamanın duracağı yok
konuşmak hâsıl oldu ey ömrüm!
soluk almak için duldana sığındım
ummanı içime alacak sihirli sözcükler bul
o büyülü ana hapset bedenimi
yaşamın yalınkat hayhuyundan azade.
yaşamın yalınkat hayhuyundan azade.

Evrenin sessizliği nedeniyle bir anlamının olmayacağını düşünen Camus’ya haksızlık olmasın elbette ama karamsar insanların geleceğe olan inançları, evrenin ona sunmadığı anlamın, kendisi tarafından bulunmasının zor olmasından ötürü, insanın evrene muhtaç varlıklar olarak kabul edilmesinin bir sonuç doğurmayacağından yola çıkarak Aydın’ın şiirlerinde aramak zorunda kaldığı anlam çoğunlukla boşluğa düşer. Bilinçli bir tercih de olabilir. Belki de anlatma zorunluluğu yazarı böyle bir arayışa çıkarır. Süslü uzantıları olmayan ifadeler çok yaygın kullanılmış, toplumsallığımızda çok da süslü ifadelere rağbet etmeyiz.

Kırmızı

o evden kaçmalara bu kaçıncı perde
alıp götürdüler şimdi de darağacına gözlerini
titremesi kendine epeyce kırmızıydı gece.
ölecek aşk bulsun artık yarası yanlış kanayan
bir ceylanın ölüsü elbet misk kokar sonra
neylesin ölümüne büyüdü masalına mezar çocuklar.

Şiirin, kimi duygulardan, düşüncelerden ve cümlelerden hatta dilden ibaretmiş gibi varsayıldığı kabul edilir. Oysa şiir, henüz olmamış ve olma ihtimali olan seslerin ve cümlelerin biçimlenmiş halidir. İnsanın, koşulların bugün bastırdığı, olmaması gerektiğini düşündüğü her konu, yarın çok daha keskin çizgilerle dönebilir. Aydın, şiirlerinde yaşadığı coğrafyada belli aralıklarla ve her aralıkta yok sayılmış, kabul görmemiş kültürel bir derinliği odağına alıyor. Horlanmayı cümlelerinin temel harcına dönüştürüyor. Ancak belirtmekte fayda var sadece kendi coğrafyası ile sınırlı olan iç ses değildir.

Mağdurun dili olmayı nihayetinde başarıyor. Şiiri, şiire konu olanı/olacağı dert ediniyor, insani meseleleri içselleştiriyor. Bunu herhangi bir inat uğruna eylemiyor. Hayatın her alanında mücadele ve dile gelmeyi/dillenişi pusula ediniyor. Bir anlatıcı olarak susma payından hisse almıyor. Zamanı ve hayatı, kişinin yalnız deneyimlediği hissiyatını verse de yaşadığı coğrafyanın koşularında başkalarıyla, çağla, dönemin baskın ideolojileriyle, sorunlarıyla anlatımını ilişkilendiriyor. Böylece bir belleğe varıyor. Şiirleri okuyucuyu düşünmekten alıkoyarken kolektif hafızanın alanına girmeyi deniyor.

İnsan geçmiş ile olan bağı unutmaya direnirken, anısal boyutun karşılaştığı her öğe; ses, fotoğraf, his ve sima anlara işlevsel bir boyut kazandırır, bu nokta cümleler zihnin haritasını çizer. Aydın, haritasını oluştururken anılarından uzak durmuyor. ‘Kolektif Hafıza’ kitabında Maurice Halbwachs’ın “Hatıralarımız genellikle kolektif olarak kalır ve yalnızca bizim müdahil olduğumuz olaylar ve yalnızca bizim gördüğümüz objeler söz konusu olduğunda bile bize başkaları tarafından hatırlatılır. Bunun sebebi, aslında hiçbir zaman yalnız olmamamızdır” ifadeleriyle anlatmaya çalıştığı olgu tam da bunu ifade etmektedir.

durak

acılarına mitoslar emziren kutsal bakire
şimdi çoğala çoğala geliyorum mahremine
ve gün yüzüne hasret o pirupak teninde
kutsayıp tanrısal şehvetin baş eğmez sultasını.
elinle boğduğun nice tufandan kalma
suyun sütliman olduğu mişli bir zamanda
hep olduğun gibi üryan gelmiştin huzura
memelerinde daha birer sabi, habil’le kabil.

Acının inandırıcılık kaybı yaşanmadan anlatılması önemli. Yaşadığı toplumun dinamiklerini merkezine alan anlayışı, siyasi sınırlarla ölçülmeyecek evrensel bir yaklaşım içerisinde. Kendilerine dayatılanı kabullenmeyen insanların gölgelerinde dolaşıyor ‘Lâlistan’. Metin, yaşadığı coğrafyanın belleğine dönüşüyor kimi zaman. Aydın, ‘Lâlistan’da bireysel duygular ile toplumsal karmaşayı inkâr etmiyor. Birbirini besleyen insan ve uzantısı toplumun çatışkıları ile işleniyor. Başkasının gösterdiği aynanın bulanıklığı belki bizi yeterince göstermez dolayısıyla kendi bulanık aynanı temizlemeyi tercih edip Kürtçeye dönüş yolculuğunu Mustafa Aydoğan ile beraber ‘Lâlistan’ ile gerçekleştiriyor Aydın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

slotbar
superbahis
timebet
tipobet
tumbet
vdcasino
vevobahis
bahiscom
casibom giriş
lidyabet giriş
lidyabet
jojobet
betmarlo giriş
marsbahis giriş
betcup giriş
bets10
Asyabahis
betmoon
betnano
limanbet
dinamobet
1xbet
nakitbahis
ngsbahis
bahigo
onwin
paribahis
perabet
piabet
pinup
pulibet
redwin
sahabet
bahigo
perabet
ngsbahis
onwin
bahiscom
paribahis
belugabahis
tipobet
piabet
pulibet
sahabet
bahigo
limanbet
makrobet
mariobet
meritking
mobilbahis
mostbet
cratosslot
sekabet
dinamobet
bahigo
perabet
ngsbahis
onwin
bahiscom
paribahis
belugabahis
tipobet
bahigo
onwin
bahigo
betcup
matbet
mariobet
mariobet
setrabet giriş
supertotobet giriş
tarafbet giriş
tipobet giriş
tulipbet giriş
tümbet giriş
vdcasino giriş
winxbet giriş
betpark
betroad
bets10
bettilt
betvole
casibom
casinomaxi
casinoper
dinamobet
grandpashabet
goldenbahis
holiganbet
hovardabet
imajbet
interbahis
jojobet
asyabahis
bahsegel giriş
bahsegel giriş
casibom giriş
betvole
casibom
bets10
casinomaxi
casinomaxi
casinoper
cratosslot
dinamobet
dumanbet
grandpashabet
betvole
casibom
bets10
casinomaxi
casinomaxi
casinoper
cratosslot
dinamobet
dumanbet
grandpashabet
superbetin
sekabet giriş
rexbet
rokubet
romabet
sahabet
savoybet
sekabet
setrabet
superbet
tarafbet
tipobet
tulipbet
tumbet
winxbet
neyine
noktabet
norabahis
oleybet
onbahis
onwin
orisbet
padisahbet
palacebet
paribahis
parmabet
perabet
piabet
pinup
pokerbeta
polobet
pusulabet
redwin
kralbet
ligobet
mariobet
limanbet
limanbet
matadorbet
matbet
meritking
milanobet
milosbet
mostbet
mrbahis
nakitbahis
extrabet
gobahis
gorabet
hilbet
ikimisli
Abdulla62630105
jetbahis
jojobet
klasbahis
betpark
betpas
betper
interbahis
goldenbahis
betcup
slotbar
asyabahis
xslot
restbet
rexbet
rokubet
romabet
sahabet
savoybet
sekabet
setrabet
supertotobet
superbet
tipobet
tarafbet
tulipbet
tumbet
winxbet
vdcasino
markajbet
asyabahis
slotbar
xslot
rexbet
romabet
sahabet
savoybetting
savoybetting
sekabet
setrabet
venüsbet
winxbet
orisbet
padişahbet
palacebet
paribahis
parmabet
perabet
piabet
pinup
polobet
pusulabet
redwin giriş
kralbet
ligobet
matadorbet
matbet
milanobet
milosbet
mobilbahis
mostbet
mrbahis
nakitbahis
extrabet
favoribahis
favorisen
gobahis
gorabet
grandpashabet
hilbet
ikimisli
imajbet
intobet
jasminbet
jetbahis
jojobet
klasbahis
betorspin
betpark
betpas
betper
betroad
betsat
bettilt
betturkey
betvole
casibom
casinovale
celtabet
dinamobet
discountcasino
dumanbet
elexbet
elitbahis
Deneme bonusu
Deneme bonusu veren siteler
Deneme bonusu veren siteler
avcılar escort
esenyurt escort
bahçeşehir escort
beylikdüzü escort
bakırköy escort
halkalı escort
şirinevler escort
şişli escort
istanbul escort
esenyurt escort
avcılar escort
tarafbet
betist giriş
showbet
xslot giriş
favorislot
barn festival
pragmatic slot oyunları
radissonbet
egt oyna
betmarlo
floating dragon oyna
bonus hunt" rel="dofollow">bonus hunt">bonus hunt
aresbet
tombala oyna
wild wild riches oyna
betibom
dog house megaways
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
wild west gold oyna
markaj giriş
trwin giriş
altıncasino
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
sugar rush oyna
hiperwin
sweet bonanza oyna
diyarbet
diyarbet
mrbahis
favorislot
markaj giriş
trwin
big bass bonanza oyna
gates of olympus oyna
egt oyna
favorislot
markaj giriş
trwin
betingo
bahisbudur
casi pol
casipol giriş
casipol giriş
casipol
casipol
romabet
mrbahis
casipol şikayetvar
casipol giriş
casipol twitter
casipol şikayet
casipol
casipol güncel giriş
casipol güncel
casipol giriş
casipol girişi
erzurum escort
Pendik Escort
pendik escort
Betoffice
ultrabet